Znaczenie kompetencji przedsiębiorczych w rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw
Słowa kluczowe:
kompetencje przedsiębiorcze, rozwój MSP, przedsiębiorczośćAbstrakt
Kompetencje przedsiębiorcze, są ściśle powiązane z kompetencjami przyszłości, które będą decydować o sukcesie małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w nadchodzących latach. W erze dynamicznych zmian technologicznych i społecznych, przedsiębiorcy muszą rozwijać nowe kompetencje przyszłości. Te nowe umiejętności są kluczowe w adaptacji do zmian rynkowych i technologicznych, a ich połączenie z tradycyjnymi kompetencjami przedsiębiorczymi pozwala firmom nie tylko przetrwać, ale także dynamicznie się rozwijać w warunkach coraz bardziej zglobalizowanej i cyfrowej gospodarki.
Celem artykułu jest ocena znaczenia kompetencji przedsiębiorczych w rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Dla realizacji tak sformułowanego celu przeprowadzono badania ankietowe techniką CAWI, w okresie kwiecień – maj 2024, wśród właścicieli/współwłaścicieli małych i średnich przedsiębiorstw funkcjonujących w Polsce.
Wyniki badania wskazują, że większość Właścicieli uznało kompetencje przedsiębiorcze za kluczowy czynnik sukcesu biznesowego, ta grupa przedsiębiorców widzi bezpośredni związek między posiadanymi umiejętnościami a osiągniętymi rezultatami. Krytyczne oceny wskazują, że dla części przedsiębiorców kompetencje przedsiębiorcze nie są kluczowym czynnikiem sukcesu.
Artykuł dostarcza nowatorskiego podejścia do analizy kompetencji przedsiębiorczych w kontekście rozwoju MŚP, oferując jednocześnie konkretne wnioski zarówno dla teorii przedsiębiorczości, jak i praktyki zarządzania małymi i średnimi firmami.
Bibliografia
Batorski, D., & Olcoń-Kubicka, M. (2006). Prowadzenie badań przez Internet-podstawowe zagadnienia metodologiczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Borgiasz, M. (2017). Kompetencje przedsiębiorcze – ich rola i znaczenie w pracy współczesnego nauczyciela. Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
Boyatzis, R. E. (1982). The Competent Manager: A Model for Effective Performance. Wiley. Cyt. za Czapla, T. (2011). Modelowanie kompetencji pracowniczych w organizacji (s. 22). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Czapla, T. (2011). Modelowanie kompetencji pracowniczych w organizacji. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Danielak, W., Mierzwa, D., & Bartczak, K. (2017). Małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce: Szanse i zagrożenia rynkowe. EXANTE.
Drzazga, A. A. (2023). Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości w formie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich w Polsce (Rozprawa doktorska). Uniwersytet Łódzki.
Enterprise Europe Network. (2024). PARP: 26. edycja „Raportu o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce”. Wolna Przedsiębiorczość Oddział Terenowy w Gdańsku. https://een.pomorskie.pl/parp-26-edycja-raportu-o-stanie-sektora-malych-i-srednich-przedsiebiorstw-w-polsce/
Filipowicz, G. (2004). Zarządzanie kompetencjami zawodowymi. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Kurczewska, A. (2013). Przedsiębiorczość. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Cyt. za Drzazga, A. A. (2023). Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości w formie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich w Polsce (s. 48). Rozprawa doktorska, Uniwersytet Łódzki.
Kusa, R. (2017). O cykliczności procesu przedsiębiorczości w organizacjach. Próba opracowania koncepcji. Przegląd Organizacji, (928), 35.
Leczykiewicz, T., & Springer, A. (2011). Kompetencje pracownika a funkcjonowanie współczesnej organizacji. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, (34), 13-14.
Lisowska, R., & Ropęga, J. (2016). Przedsiębiorczość i zarządzanie w małej i średniej firmie. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Piróg, D. (2015a). Kompetencje z zakresu przedsiębiorczości: Rozważania teoretyczne i ich ilustracje w obszarze szkolnictwa wyższego (s. 365-366). Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie.
Shane, S. A. (2003). A General Theory of Entrepreneurship: The Individual-Opportunity Nexus (s. 11). Edward Elgar Publishing. https://books.google.pl/books?id=0FxO_Wsh30kC&pg=PA10&hl=pl&source=gbs_toc_r&cad=2#v=onepage&q&f=false
Skawińska, E., & Zalewski, R. I. (2016). Konkurencyjność – kluczowe czynniki sukcesu przedsiębiorstw XXI wieku. Przegląd Organizacji, (3), 22.
Stevenson, H. H., & Jarillo, J. C. (1990). A paradigm of entrepreneurship: Entrepreneurial management. Strategic Management Journal, 17-27. Cyt. za Wach, K. (2015). Przedsiębiorczość jako czynnik rozwoju społeczno-gospodarczego (s. 25). Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
Tarka, P. (2017). Statystyka w praktyce. Wiadomości Statystyczne, 21-22.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Ścieżki Zarządzania | Management Paths

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.