Realizacja założeń organizacji uczącej się – metody doskonalenia w praktyce

Autor

  • Zuzanna Piwowarczyk Akademia Górniczo-Hutnicza

Słowa kluczowe:

organizacja ucząca się, zarządzanie łańcuchem dostaw, ciągłe doskonalenie, platformy współpracy zdalnej

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie wyników analizy realizacji działań organizacji uczącej się w pracy zespołu zajmującego się zarządzaniem łańcuchem dostaw. Badanie jakościowe analizuje rozwój zespołu zarządzającego łańcuchem dostaw w globalnej korporacji zajmującej się zakupami IT, jako organizacji uczącej się. W ciągu sześciu miesięcy, bezpośrednia obserwacja dynamiki zespołu i interakcji w ich naturalnym środowisku pracy, pozwoliła na przyjrzenie się kulturze organizacyjnej i praktykom zarządzania wiedzą. Badanie miało na celu zrozumienie, w jaki sposób czynniki te wpływają na wydajność i innowacyjność zespołu. Badanie identyfikuje przywództwo jako kluczowe we wspieraniu kultury uczenia się, w której błędy są postrzegane jako okazje do nauki.

Wnioski teoretyczne podkreślają kluczową rolę przywództwa w kultywowaniu kultury uczenia się, w której błędy są traktowane jako okazja do poprawy. Praktyczne implikacje podkreślają znaczenie przywództwa we wspieraniu środowisk sprzyjających innowacjom ciągłemu uczeniu się. Badanie podkreśla skuteczność narzędzi takich, jak Yammer i Sharepoint we wzmacnianiu wewnętrznej komunikacji i możliwości rozwiązywania problemów. Ograniczenia obejmują jednak specyfikę badanej organizacji i subiektywny charakter danych obserwacyjnych.

Praca dostarcza spostrzeżeń dla menedżerów pragnących promować organizacje uczące się, oferując strategie poprawy praktyk zarządzania wiedzą i niwelowania podziałów pokoleniowych w kontekście
organizacyjnego uczenia się.

Bibliografia

Babbie, E. R. (2020), The Practice of Social Research, Cengage AU.

Budzik, T. Z. (2016), „Rola otoczenia w strategii organizacji”, Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej, nr 24, t. 1, 90-98.

Chen, I. J. (2004), „Towards a Theory of Supply Chain Management: The Constructs and Measurements”, Journal of Operations Management, 22(2), 119-150.

Christopher, M. (2022), Logistics and Supply Chain Management, Pearson UK.

Edmondson, A. C. (2012), „Confronting the Tension between Learning and Performance”, Reflections, 11(4), 34.

Franke, E. (2016), „Kaizen jako metoda ciągłego doskonalenia, służąca do pozyskiwania wiedzy w organizacji uczącej się”, Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie, Politechnika Śląska, z. 87, 93–103.

Gardner, N. (2022), „Digital Transformation and Organizational Learning: Situated Perspectives on Becoming Digital in Architectural Design Practice”, Frontiers in Built Environment, 8, 905455.

Garvin, D. A. (1993), „Building a Learning Organization, Harvard Business Reeview, 71(4), 78–91.

Hugos, M. H. (2024), Essentials of Supply Chain Management, John Wiley & Sons.

Ivanov, D. D. (2018), „The Impact of Digital Technology and Industry 4.0 on the Ripple Effect and Supply Chain Risk Analytics”, International Journal of Production Research, 57(3), 829–846.

Jurzysta, D. (2020), „Relacja kontra informacja: co wpływa na przekazywanie wiedzy w organizacji”, Personel i Zarządzanie, nr 2, 76-79.

Krzywda, D. K. (2017), „Praca dla logistyka. Wymagania pracodawców wobec kandydatów na stanowiska w logistyce”, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 229–230.

Malarski, M. (2015), „Wizerunek wewnętrzny a wizja przedsiębiorstwa”, Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej, Zarządzanie, nr 19, 193–202.

Örtenblad, A. (2019), The Oxford Handbook of the Learning Organization, Oxford University Press.

Senge, P. M. (2006), „Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się”, Wolters Kluwer.

Wieczorek, A. Ł. (2021), Selected Management Concepts in Supply Chains. Olsztyn Economic Journal, 16,

- 44.

Pobrania

Opublikowane

12.03.2025

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Realizacja założeń organizacji uczącej się – metody doskonalenia w praktyce. (2025). Management Paths | Ścieżki Zarządzania, 1, 7-22. https://dbr.edu.pl/index.php/mp/article/view/21